Jongeren uit Rhenen bezoeken Filippijnen

Elf jonge mensen uit diverse protestante gemeenten in Rhenen bezochten in de zomervakantie de Filippijnen. Via Serve Asia, het short term-programma van OMF, werkten ze mee bij een gemeente in een sloppenwijk in Manilla. Tijdens hun laatste dag heeft Jelle een toespraak mogen houden voor de lokale gemeente. Lees hieronder het ervaringsverhaal van Jelle!

Wij, een groep van elf jonge mensen uit de protestante gemeenten van Rhenen, zijn nu twee weken op de Filippijnen. De gastvrijheid op de Filippijnen is erg mooi. We zijn overal volgestopt met eten en we zijn nooit wat tekort gekomen. We hebben een kerkdienst meegemaakt en samen met de lokale jeugdgroepen hebben we een aantal activiteiten gedaan.

In Hebreeën 13:1 staat: ‘Continue loving each other as brothers and sisters in Christ. Always remember to help people by welcoming them into your home.’ En dat is wat de mensen in de kerk hier hebben gedaan, ze hebben hun huis voor ons open gezet.

De mensen die wij hebben ontmoet hebben openlijk gesproken over hun geloof. We hebben Bijbelstudies met hen gedaan en over veel dingen gesproken. Ik heb zelf geleerd dat je overal voor kan bidden. De mensen die wij hebben ontmoet vertrouwen echt op God in moeilijke situaties. Ze geloven dat Hij bij hen is en hen wil helpen. Ze bidden voor praktische dingen, zoals een lekkend dak. Ze vertrouwen alles aan God toe. Ik zal dat altijd blijven onthouden.

De jeugdgroepen zijn heel speciaal. Ik had een hele goede tijd daar en de mensen waren heel vriendelijk voor ons. Ik heb bewondering voor de mensen die deze groepen leiden.

Iets anders wat mij opgevallen is, is discipelschap. De christenen praten graag met mensen die Jezus Christus niet als hun Verlosser kennen. Ze zijn niet bang of schamen zich niet om daarover te spreken. Ik kreeg een klein foldertje waarin de basis van het christelijk geloof uitgelegd staat. Dat geven zij aan mensen die ze spreken.

Ik vind het in Nederland soms moeilijk om over het geloof te praten met mensen die niet geloven. Veel mensen denken dat ze geen Verlosser nodig hebben en het zelf wel kunnen. Ze denken alles al te hebben. Ik wil jullie vragen om voor deze mensen te bidden, dat zij ook zien dat ze Jezus Christus nodig hebben.

Toen we met de jeugd aan het praten waren, vertelde zij ons dat ze dachten dat wij heel anders waren. Maar na deze twee weken kwamen we erachter dat we eigenlijk hetzelfde zijn. Hetzelfde geldt ook voor de kerk op de Filippijnen en in Rhenen. De tradities verschillen, maar het hart is hetzelfde. We lezen dezelfde Bijbel en hebben dezelfde God. Ook zingen we vaak dezelfde liedjes. Ik vond het een eer om hier mijn broers en zussen in Christus te ontmoeten.

Ik heb ook dingen gezien die me verdrietig maken. Ik heb armoede gezien, kleine huizen met veel kinderen en ouders die altijd aan het werk zijn. Ik heb gehoord over de tyfoons die zoveel vernielen. Ik vind het moeilijk te accepteren dat ik daar niet bij kan helpen. Maar ik zal voor hen blijven bidden, ook als we in Nederland zijn. Ik hoop dat mensen hun vertrouwen bij God mogen leggen. God zegenen de mensen op de Filippijnen!

Neem contact op

Heb je een vraag? Laat het ons weten via de e-mail. Wij beantwoorden je e-mail zo snel mogelijk!